سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ می فرماید : «ای محمّد! اگر آفریدگان به ساخته های شگفت من می نگریستند، جزمرا نمی پرستیدند و اگر شیرینی یاد مرا در دل هایشان می چشیدند، ملازم درگاه من می شدند و اگر به ظرائف نیکی های من می نگریستند، به چیزی جز من نمی پرداختند» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

دانلود کتاب مقدمه ای بر پرورش بوقلمون کلیک کنید

آموزش جوجه کشی و پرورش انواع پرندگان کلیک کنید

فیلم پرورش بوقلمون کلیک کنید

میزان سودآوری صنعت پرورش بوقلمون کلیک کنید

آموزش جوجه کشی بوقلمون کلیک کنید

مراحل پرورش بوقلمون کلیک کنید

 



آموزش پرورش بوقلمون کلیک کنید

فیلم پرورش بوقلمون به زبان فارسی کلیک کنید

پرورش بوقلمون گوشتی کلیک کنید

 

 
چهارشنبه 94 فروردین 26 , ساعت 9:28 عصر

سودآوری صنعت پرورش بوقلمون

 سودآوری صنعت پرورش بوقلمون

 نخستین بار بوقلمون در مکزیک توسط جهانگردان اروپایی مشاهده شد. آن ها این پرنده را با خود به اروپا بردند. پس از آن در ایتالیا، فرانسه و انگلستان بوقلمون پرورش داده شد. با کشف آمریکا مهاجران به خوبی با این پرنده و مزه آن آشنایی داشتند بنابراین به سرعت پرورش و مصرف بوقلمون در آمریکا گسترش یافت به طوری که هم اکنون ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ترتیب اولین و دومین تولیدکننده و نیز مصرف کننده گوشت بوقلمون در دنیا هستند.

به ادامه مطالب بروید



در ایران نیز تا پیش از دوره صفویه بوقلمون یافت نمی شد و اولین بار ارامنه ای که برای تجارت از ایران به اروپا رفتند، بوقلمون اهلی را با خود به ایران آوردند و آن را به شاه عباس تقدیم کردند و بعد به دستور شاه، تخم بوقلمون در خانه های ارامنه تقسیم شد تا آن ها به پرورش این پرنده بپردازند.

امروزه با گذشت سال ها با پیشرفت علوم ژنتیک، تغذیه و مدیریت و تاثیر آن ها بر پرورش بوقلمون سبب شد تا پرورش بوقلمون از حالت سنتی خارج شده و نوع جدیدی از بوقلمون های صنعتی به وجود آید که گوشت آن حاوی پروتیین زیاد و چربی و کلسترول کم تری است.


فعالیت بیش از 25 واحد پرورش بوقلمون

هم اکنون بیش از 25 واحد پرورش بوقلمون در کشور با ظرفیت 95 هزار قطعه در حال فعالیت هستند.
پرورش بوقلمون از گذشته های دور به صورت سنتی بوده و هم اکنون 1/7 میلیون قطعه بوقلمون بومی در کشور وجود دارد که سالانه 10 هزار تن گوشت تولید می کنند. پرورش بوقلمون به روش سنتی از سال 1380 شروع شده و تا پایان برنامه چهارم تولید گوشت بوقلمون به 100 هزار تن خواهد رسید.
 میزان تولید بوقلمون صنعتی را در کشور یک هزار و 700 تن در سال ذکر کرد. از سوی دیگر براساس گزارش روابط عمومی صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای نخستین بار در کشور، طرح آزمایشی بیمه بوقلمون گوشتی در سال زراعی 85586 توسط این صندوق اجرا می شود.
 


مدت قرارداد بیمه بوقلمون از یک روزگی تا پایان 18 هفتگی است و صندوق بیمه خسارت های ناشی از سوانح طبیعی و قهری و همچنین امراض عمده بوقلمون و خسارت های ناشی از حذف کانون را در مدت قرارداد تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

افزایش 25درصدی مصرف گوشت بوقلمون

مصرف گوشت بوقلمون در کشور ما نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد رشد یافته است.
در حال حاضر بوقلمون از کشور کانادا و انگلستان به صورت جوجه یک روزه به کشور ما وارد می شود به طوری که هر جوجه یکروزه 130 گرمی با قیمتی بین 3000 تا 3500 تومان در اختیار پرورش دهندگان این پرنده قرار می گیرد.جوجه های بوقلمون ایرانی نسبت به نوع کانادایی آن دارای ضعف های نژادی هستند. در پاهای اکثر_ جوجه بوقلمون های ایرانی بعد از چند روز زخم های عفونی مشاهده می شود، از این رو نگهداری آن ها در مقایسه با جوجه های یکروزه کانادایی چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

به طور کلی بوقلمون ها از دو نژاد برنز آمریکای شمالی و سفید هلندی تشکیل می شوند که در حال حاضر بوقلمون های نژاد برنز وحشی بیش تر با مقاصد تجاری تولید می شوند که از علت های اصلی آن می توان به سینه پرگوشت و پهن این نمونه اشاره کرد. وزن متوسط بوقلمون در سنین بلوغ در نژاد درشت جثه نر حدود 10 تا 18 کیلوگرم و ماده این نژاد بین هشت تا 16 کیلوگرم و در نژادهای ریز جثه نر حدود هشت کیلوگرم و ماده حدود پنج کیلوگرم است.

 تبدیل تخم به جوجه در بوقلمون 28 روز طول می کشد و وزن یک بوقلمون گوشتی ظرف مدت یک هفته به دو برابر می رسد و در سن چهار هفتگی 40 بار سنگین تر از روز اول می شود و در طول دوره پرورش 14 تا 18 هفتگی به وزن مطلوب جهت کشتار می رسد.
 فضای موردنیاز برای پرورش و نگهداری 10 بوقلمون دوماهه یک مترمربع می باشد و برای هر 10 بوقلمون سه ماهه دو مترمربع و از چهارماهگی به بعد 5/2 متر مربع باید در نظر گرفته شود.
 

 

65 هزار تومان سرمایه موردنیاز برای پرورش هر بوقلمون با وزن کشتار 18 کیلوگرمی

40 درصد گوشت بوقلمون قرمز و 60 درصد آن گوشت سفید است و به طور کلی از هر بوقلمون آماده برای کشتار 65 درصد گوشت به دست می آید.
علاوه بر گوشت بوقلمون که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، چرم خام حاصل از پاهای این پرنده نیز برای تیکه دوزی روی انواع کیف و کفش مورداستفاده قرار می گیرد.
 نیازهای تغذیه ای بوقلمون برحسب سن متغیر است. همچنان که سن این پرنده افزوده می شود نیازهای پروتیینی، ویتامینی و مواد معدنی بدن این حیوان کاهش می یابد و بر نیازهای آن به مواد انرژی زا افزوده می شود.
پرورش بوقلمون از جمله فعالیت هایی است که تجربه، آگاهی و دانش بالایی را طلب می کند و فعالیت در این زمینه برای افراد آگاه و با تجربه قطعاً سودآور خواهد بود.

قیمت ها در بازار بوقلمون
لیست قیمت جوجه یکروزه بوقلون و فرآورده های بوقلمون به شرح ذیل میباشد، قیمتها بر اساس سه ماهه دوم سال 91 بوده و با توجه به نوسانات ممکن است در تاریخ حاضر برخی از قیمتها تغییر کرده باشد.

بوقلمون زنده هر کیلوگرم : 59500 ریال

لاشه کامل بوقلمون هر کیلوگرم : 77000 ریال

جوجه یکروزه بوقلمون با توجه به نوع نزاد : از 65000 ریال تا بیش از 130000 ریال



لیست کل یادداشت های این وبلاگ